Nieuws

9 mrt

Sporten met griep: wat te doen?

Gepubliceerd door: - Geen reacties

 

Trainen met griep of koorts onder de leden is gevaarlijk. Het immuunsysteem is verzwakt en het lichaam heeft alle energie nodig om te herstellen. De sporter loopt bovendien het risico dat de virusinfectie ook terecht komt in de hartspier, met als gevolg een myocarditis (een ontsteking van de hartspier). Rust nemen dus niet trainen. Ook nadat de sporter zich weer beter voelt, heeft het lichaam een aantal dagen rust nodig om verder te herstellen. De basisregel luidt dat de sporter het dubbele aantal dagen dat de koorts heeft geduurd niet moet sporten. Wie 4 dagen koorts heeft gehad mag pas na 8 dagen weer beginnen met trainen.

Verkoudheid

Anders dan bij griep, kun je met verkoudheid(dus zonder koorts) wel door trainen. Er is een ezelbruggetje, waarmee je kunt bepalen of je al dan niet kunt sporten: de NEK check. Zijn ziekteverschijnselen uitsluitend boven de NEK gelokaliseerd(zoals verkoudheid, oorpijn keelpijn en geen koorts) dan is sporten toegestaan, maar doe dat de eerste 2 tot 3 dagen wel op een lager pitje. Indien de ziekteverschijnselen (ook) onder de NEK gelokaliseerd zijn zoals hoesten, kortademigheid, spierpijn in armen en benen en dergelijke, koorts(minder dan 38 graden), dan is het advies om niet te sporten. Het idee dat je door sporten de ziekte er uit kan zweten is een fabeltje.

Sportieve groet Jan Derk Romein.

Bron:sportzorg

Laat een reactie achter